VOORBEREIDING EINDWERK/ MIJN PROCES.

(ik heb ervoor gekozen om de voorbereiding van mijn eindwerk en mijn proces samen te voegen omdat het elkaar versterkt en anders staat er ongeveer twee keer hetzelfde)

Mijn inspiratie

Toen ik op Pinterest ging kijken naar inspiratie voor mijn zelfportret kwam ik op deze afbeeldingen, wat mij zo aansprak aan deze schilderijen is dat de geportretteerde al schilderent geportretteerd zijn daardoor lijken de portretten spontaner, ook zijn bij veel afbeeldingen ook de kwasten, het doek, de ezel en/of de paletten met verf te zien. De klassieke barok stijl van de schilderijen spreekt mij ook aan, ik wil mijn portret in dezelfde stijl maken.

In welke stijl ga ik mijn portret maken?

Zoals ik hier boven heb behandeld wil ik mijn portret maken in de stijl van de klassieke barok schilders, dus dat betekend dat mijn lichtbron buiten het beeld ligt en de voorgrond lichter is vergeleken met de achtergrond. Mijn portret word zo realistisch mogelijk, met natuurlijk wel wat geperfectioneerde aspecten zoals mn haar en nagels want dat was heel gewoon tijdens de barok om je perfecte zelf weer te geven.

Wat wil ik gaan doen met mijn eindwerk? + oefenen met posities

In de afbeeldingen hierboven ben ik posities en poses aan het uitproberen. De bedoeling is dat ik al schilderend achterom kijk op het schilderij maar ik wou mezelf niet portretteren met een serieuze gezichtsuitdrukking zoals gewoonlijk was in de tijd van de barok, dus daarom heb ik op de foto’s hierboven ook geëxperimenteerd met verschillende gezichtsuitdrukkingen en emoties. In mijn portret wil ik attributen zoals: kwasten, een palet met verf en een schilders ezel met een doek, omdat het in de barok gewoon was om jezelf te laten portretteren met attributen die op het beroep van de geportretteerde wezen, de attributen zorgen dus voor herkenbaarheid. Dus ik wil mijn portret in de klassieke barok stijl schilderen maar ik wil geen statische gezichtsuitdrukking maar juist spontaan en gek ook komen er schilders attributen terug in het schilderij die zorgen voor herkenbaarheid.

Welk materiaal ga ik gebruiken ?

Ik ga mijn portret maken met olieverf op een canvas doek, ik heb voor deze materialen gekozen omdat dat dezelfde materialen zijn waarmee schilders ook in de barok mee schilderen. Ik heb ook voor olieverf gekozen omdat ik daar niet ze vaak mee werk en ik wil graag beter worden met olieverf.

Hoe groot wordt het portret?

Het canvas doek dat ik heb gekocht is 50cm bij 60cm, ook al is het niet een hele bijzondere maat, het is wel groter dan een a4. Ik hou wel van een uitdaging maar het moet ook niet te lang duren (en niet al te veel kosten) daarom heb ik voor het formaat van 50cm bij 60 cm gekozen, want dat formaat is groot maar niet te groot en duur.

Oefeningen

De eerste drie portretten hier boven heb ik gemaakt met zwarte pen om te oefenen met gezichtsuitdrukkingen, schaduw en het portret op mezelf te laten lijken. Ik heb de laatste twee testen met olie verf op hout gedaan omdat ik dacht dat dat een mooier resultaat zou geven op hout dan op papier. Ik heb een paar lessen gemist dus daarom heb ik niet veel kunnen oefenen met olieverf.

Hier boven staan nog drie portretten die ik recentelijker heb gemaakt met olie verf. De eerste twee zijn nog nit af omdat ze eerst moeten drogen. Eerst had ik geen olie verf tot mijn beschikking en ook nog niet veel ervaring dus daarom heb ik deze portretten gemaakt om te oefenen met olie verf. Wat ik merkte bij het maken van de eerste twee portretten is dat ik te ongeduldig was, ik begon met schaduwen en ging daarna enthousiast verder met de huidskleur en kleur in mijn gezicht, daardoor werd het gezicht meer grijs en bruinig in plaats van mijn huidskleur. Dus ik moet voortaan de eerste laag verf goed laten drogen voordat ik aan de volgende laag begin.

Hoe gaat mijn portret eruit zien?

De gezichtsuitdrukking van de drie afbeeldingen hierboven ga ik laten terug komen in mijn portret omdat het niet zo stijf is maar just spontaan. Mijn portret zal er zo uitzien als de afbeelding hiernaast, alleen komt er een ander portret op het canvas op de afbeelding en haal ik een stuk van de bovenkant eraf en plak ik er aan de onderkant aan zodat het palet en mijn outfit beter in beeld zijn.

Meer inspiratie en techniek spierbrieven:

oefeningen vol.2