Beeldende vormgeving

opdracht 1.

‘En-plein-air’ schilderen past goed bij het impressionisme omdat in de open lucht schilderen een momentopname is oftewel een impressie. Een nadeel van deze techniek is dat er een wolk voor de zon kan komen of het gaat regenen dus je moet rekening houden met de constante verandering van de licht intensiteit en de weer omstandigheden, ook moeten de impressionisten snel schilderen omdat het een moment opname is. Een voordeel van deze werkwijze is dat je aan het schilderij kan zien welk seizoen het is en de schilder kan goed spelen met licht en kleur.

Impressionisme - Wikikids
Technieken van de Impressionisten |
Van Neo-Impressionisme naar Fauvisme

opdracht 2.

Ik denk dat Ernst Ludwig Kirchner de oorlog niet als prettig heeft ervaren, Hij heeft heftige kleuren gebruikt in het schilderij en de soldaat op de voorgrond heeft een sombere blik en zijn hand is afgehakt, de periode na de oorlog waren zowel geestelijk als lichamelijk zwaar voor Ernst Ludwig Kirchner. De emotie’s die ik herken in zijn zelfportret zijn boos en verdrietig. Door het gebruik van de heftige felle kleren zoals blauw en veel rood komt bij mij een boze indruk over, misschien is hij boos omdat hij naar het front moest of misschien is hij boos op zichzelf of op de dingen die hij heeft meegemaakt aan het front, ook denk ik hij verdrietig is, omdat hij somber kijkt en misschien zijn woede en trauma van het front verwerkt door het te verplaatsen met sigaretten/drugs en vrouwen zoals op het schilderij te zien is.

De Kunstkijker: Zelfportret als soldaat

opdracht 3.

Op dit schilderij wordt ruimte gesuggereerd door de drie blauwe muren en de achtergrond . De drie blauwe muren suggereren ruimte door het gebruik van perspectief namelijk: hoe verder van het middelste muur hoe groter de muur, door gebruik te maken van perspectief lijkt het alsof de middelste muur verder van je afligt dan de twee zij-muren daar door ontstaat ruimte. De vloer verbindt de voorgrond met de muren, hier geldt ook weer dat des te meer je naar het midden gaat, hoe kleiner de verfstrepen. De lichte oranje/gele achtergrond staat in contrast met de donkere muren en de vloer op de voorgrond daardoor wordt er ruimte gecreëerd en door de lichte achtergrond lijkt de ruimte in het schilderij groter.

René Daniels - Painting on the Bullfight (1985) | Kunstgeschiedenis,  Schilder, Schilderij

opdracht 4.

Beeld: Ary Scheffer, gemaakt door Joseph Mezzar en Cornelia Marjolin-Scheffer, brons, 1861, Dordrecht, Scheffers plein.

-Voorstelling:

Op het beeld is de Nederlandse kunstschilder Ary Scheffer afgebeeld met zijn kwasten en verfpalet in zijn hand. Het beeld is een gedenkteken naar Ary Scheffer, het is ook gemaakt door een van zijn leerlingen: Joseph Mezzar en zijn dochter Cornelia Marjolin-Scheffer. Op de ijzeren sokkel waar het beeld op staat, staat de tekst:

” ARIJ SCHEFFER
GEBOREN TE DORDRECHT
20 FEBRUARIJ 1795
OVERLEDEN TE ARGENTEUIL
15 JUNIJ 1858″.

Koffie, Lunch, Borrel, Buurt in Dordrecht Scheffersplein
Scheffersplein - Wikipedia
Standbeeld Ary Scheffer in dordrecht (zuid holland) | Monument -  Rijksmonumenten.nl

-vorm:

Het beeld is driedimensionaal want je kan het van alle kanten bekijken, ook is het beeld realistisch zoals op de twee afbeeldingen hieronder is te zien, op de linker afbeelding is een foto van Ary Scheffer te zien en op de rechter afbeelding is het hoofd van het beeld van Ary Scheffer te zien. Verder komen er zowel geometrische als organische aspecten voor in het beeld zoals de geometrische vorm van zijn verfpalet en de organische vorm van het lichaam van Ary Scheffer.

Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift. Jaargang 14 · dbnl
Scheffercollectie, het Schefferfonds en De Scheffer - Vereniging Dordrechts  Museum

-Kleur:

Het beeld is van brons gemaakt en staat op een zwart ijzeren sokkel. Eerst was het beeld dezelfde kleur als het beeld op de linker afbeelding maar na verloop van tijd begon het beeld blauw uit te slaan zoals het Beeld op de rechter afbeelding. Bons verandert van kleur als het word blootgesteld aan zuurstof, water, hitte en kou, daardoor is het beeld langzaam door de eeuwen heen van kleur verandert en omdat het beeld van Ary Scheffer van brons is gemaakt is het beeld ook verkleurt.

Alkmaar ruziet om erotisch beeld in stadshart | De Volkskrant
105 Het Standbeeld Van Het Brons Van Keizer Caesar Augustus Foto's - gratis  en royaltyvrije stockfoto's uit Dreamstime

-Ruimte en licht:

Het beeld met de sokkel is 2,65m hoog, daardoor wordt er een kikvorsperspectief gecreëerd omdat je op kijkt naar het beeld. De zon is de natuurlijke lichtbron die direct op het beeld schijnt. De lichtrichting van de lichtbron hangt af van de stand en felheid van de zon.

-compositie:

Het beeld heeft een horizontale composite doordat het op de sokkel, verder zit er wel dynamiek in het beeld zoals: zijn gekruiste benen en zijn leun houding.

Dordrecht kunstwerk ary scheffer.jpg

-materialen en technieken:

Zoals ik al eerder had behandeld is het beeld van brons en staat op een ijzeren sokkel. In de video hieronder is te zien hoe je bons moet maken en het vervolgens in een mal moet te gieten. Het beeld is met dezelfde techniek gemaakt maar dan natuurlijk op een grotere schaal maar de basis elementen zijn het zelfde: je verhit een legering (een mengsel van twee of meerdere metalen) bestaande uit 90% koper en 10% tin, vervolgens giet je dat in een mal en laat het afkoelen daarna kan je het beeld uit de mal halen.

Na mijn analyse van het beeld kijk ik nu met meer bewondering naar het beeld, want ik wist wel dat Ary Scheffer een schilder was maar ik wist niet dat het beeld was gemaakt door zijn dochter een een van zijn leerlingen ,ook heb ik door de analyse meer geleerd over het maken en verkleuren van brons en ik weet nu ook hoe Ary Scheffer er in het echt uitzag.